Transsibírska Magistrála a cestovanie po Rusku v 2024

✍️ Vytvoril:

📅 Naposledy aktualizované:

Transsibírska Magistrála a cestovanie po Rusku v 2024

Transsibírska Magistrála je železničná trať naprieč celým Ruskom, ktorej dĺžka je 9288 kilometrov. Je to najdlhšia stavba na svete. Trasa transsibírskej magistrály začína v Moskve a končí vo Vladivostoku, no existuje niekoľko ďalších variant, ako si takéto cestovanie naprieč Ruskom obohatiť. V tomto článku preberieme všetky možnosti.

Trasa Transsibírskej magistrály

Transsibírska magistrála sa vetví na 3 základné železnice:

  • Transsibírska železnica – hlavná dopravná tepna Ruska s dĺžkou 9288 km Moskva – Vladivostok. Cesta trvá 6 nocí a trasu v celej dĺžke absolvujú vlaky Rossija 1 a 2.
  • Transmongolská železnica – najviac turistami vyhľadávaná varianta, jej 7621 km cesta začína v Moskve, prechádza Ulánbátarom a končí v Pekingu. Cesta trvá tiež 6 nocí, hlavne kvôli dlhému státiu na hraničných priechodoch. Každý týždeň po nej jazdia vlaky s číslom 19/20.
  • Transmandžuská železnica – začína v Moskve a končí v Pekingu, obchádza však Mongolský Ulánbátar. Dĺžka trasy je 8986 km a priamy vlak do Moskvy po nej jazdí každý týždeň. Túto variantu je možné použiť, ak mate v záujme vidieť, ako vyzerajú nekonečné trávnaté stepi, no nedostali ste víza do Mongolska. Vlak totiž prechádza provinciou Číny zvanou vnútorné Mongolsko.
transsibirska magistrala mapa

Treba mať na pamäti, že Transsibírska magistrála je len jednou z ciest. Po jej trase denne jazdí veľa bežných vlakov spájajúcich rôzne ruské mestá. Kombináciou týchto vlakov sa dá po Rusku efektívne cestovať a aj vidieť čo to z krajiny a miest. Ja stále volím túto variantu. Cestu si rozkúskujem, takže nesedím vo vlaku X desiatok hodín, a postupne objavujem ďalšie a ďalšie mestá.

Čo sa týka komfortu, vo všeobecnosti platí, že čím má vlak nižšie číslo, tým je vlak novší či viac udržiavaný. Vlaky s označením 1 a 2 sú najmodernejšie a funguje v nich všetko. 

Čo si zbaliť na cestu Transsibírskou Magistrálou

transsibirska magistrala nastupiste v rusku

Bez čoho by som do vlaku nešiel:

  • Prezuvky (Pevné, také aby sa v nich dalo chodiť po vagóne aj na toaletu)
  • Vlhčené obrúsky na hygienické utieranie rúk
  • Vodu, niekoľko litrov. Vo vlaku je síce samovar, ktorého voda je zdarma, ale iba vriaca.
  • Powerbanka. Vo vlaku je síce elektrina, ale môže sa stať, že len jedna zásuvka na celý vagón. Je teda lepšie byť pripravený.

Čo na cestovanie Transsibírskou Magistrálou odporúčam:

  • Mikina s kapucňou urobí súkromie, obzvlášť ak je vlak plný
  • Hygienická vložka do spacáku, alebo tenký spacák. Vo vlaku síce dostanete čisté prestieradlo (je naozaj čisté a svieže), ale napriek tomu sa môže hodiť mať niečo vlastné, čo v prípade hygienickej vložky neváži ani 100g a obzvlášť pri niekoľkodňových presunoch môže prísť vhod.
  • Slúchadlá
  • Rozvodku na USB alebo 230V. V prípade, že bude vo vlaku len jedna zásuvka na celý vagón, rozvodka bude na nezaplatenie.

Čo nebrať do vlaku

Žiadne drogy ani chladné zbrane, to znamená žiadne nože (kuchynské sú ok), peprové spreje ani nič podobné.

Alkohol je ok, ale nečakajte, že s ním vo vlaku zapadnete. Ja som vo vlaku nikdy nikoho opitého nevidel (nevravím, že sa nemôže stať), ale nie je to bežná vec (ako sa bežne hovorí).

Bezpečnosť vo vlakoch Transsibírskej Magistrály

Transsibírska magistrála prechádza bezpečnými krajinami. Napriek tomu, čo sa vo všeobecnosti o krajinách bývalej ZSSR hovorí, ja som tam strávil veľmi veľa času a nikdy som sa necítil ohrozený. Je však dobré vedieť niekoľko nepísaných pravidiel. 

Pre Rusov sú rodina a vzťahy na prvom mieste. 

Polícia, a to hlavne v chudobnejších oblastiach, môže byť niekedy viac na škodu, ako na úžitok. Obvykle môžu žiadať úplatky či inak cestu byrokraticky komplikovať. V mestách je však ich vystupovanie na rovnakej úrovni, ako v EU.

Vo vlaku je paradoxne najbezpečnejšia tretia trieda tá najlacnejšia, takzvaný Platzkart. Vyberajú si ju aj mamičky s deťmi, keďže nie každá sa cíti dostatočne pohodlne zamknutá v noci v kupé s ďalšími dvoma potencionálnymi chlapmi. 

Rovnako tak, keďže tretia trieda má minimum stien a veľa ľudí, potencionálnym lupičom to sťaží prácu, keďže na vaše veci skrátka pozerá veľa očí, nielen tie lupičové. Z toho dôvodu je aj možnosť incidentu minimálna, keďže je tam veľa ľudí a aj sprievodca má o vagóne lepší prehľad.

Ako vyzerá interiér vagóna transsibírskej Magistrály

transibirskej magistrály vlak interier
Druhá trieda Ruského vlaku. Kiež by každé kupé takto vyzeralo.

Všetky vlaky bývalého ZSSR zdieľajú spoločné typy a triedy vagónov. V každom vagóne dostanete čisté, hygienicky zabalené prestieradlo a uterák. Vaše miesto je napísané na lístku, a tak ho hľadajte podľa čísel vedľa postelí.

Ak máte vrchnú posteľ, môžete sedieť aj na spodnej, a to aj napriek tomu, že tam niekto sedí, či leží. Buďte však ohľaduplný – ak chce spať, presuň sa radšej inam. Ak máte spodnú posteľ, tak to platí opačne, navyše si však môžete bezpečne odložiť svoje veci do skrinky pod vašou posteľou. Viac súkromia však budete mať na vrchnej posteli.

transsibirska magistrala vlak
Placzkatny vagón. Najlacnejšia trieda ruského vlaku na trase Transsibírskej Magistrály

V zásade existujú 4 triedy, rozdelené najmä podľa komfortu. 

  • Prvú triedu tvorí kupé s dvomi posteľami. V celom vagóne je len 9 takýchto kupé, takže aj počet osôb je obmedzený, čo zaraďuje túto triedu medzi luxusnú. Kožené sedačky či kaviár nečakajte, celý luxus spočíva v tom, že máte dvaja (alebo sám) vlastné kupé, a tým je aj ľudí vo vagóne menej. 
  • Druhú triedu tvorí kupé so štyrmi pasažiermi. Je to výborný kompromis, keďže vám dovoľuje spoznať nových ľudí, no zároveň sa častokrát môže aj stať, že budete v kupé sami. Toto je jedna z turisticky najbežnejších foriem cestovania. 
  • Tretia trieda alebo tiež prezývaná Placzkart. Vo vagóne nie sú žiadne kupé a celý vagón je vlastne jedna veľká nocľaháreň pre 54 pasažierov. Akokoľvek to môže odstrašujúco znieť, toto je práve tá najzaujímavejšia a najviac pasažiermi využívaná trieda. 
    Práve tu je totiž možné najlepšie spoznať dennodenný život Rusov, ich príbehy a kultúru. Alkoholu sa neobávajte. Cestujú ženy s deťmi, rodinky, muži za prácou, no o 22:00 sa zhasnú svetlá a každý chce len jedno – pokojne sa vyspať. Fajčenie je tiež tolerované len medzi vagónmi.
  • Štvrtá trieda alebo sedací vagón. Nuž, tento nepatrí medzi bežné turistické triedy, a tak si môžete byť istý, že tu ako cudzinci s veľkými batohmi budete stredom pozornosti. Nie je to ani tá najpohodlnejšia forma prepravy, no pre spestrenie som sa ju rozhodol vyskúšať. Vagón je na prekvapenie veľký, sedadlá sú staré avšak široko od seba takže sú dostatočne pohodlné.
transibirska magistrala stvrta trieda
Štvrtá trieda ruských vlakov

Toto boli triedy vlakov, ktoré sa vyskytujú v Rusku, Ukrajine, Kazachstane, Kyrgyzstane a Mongolsku.

Čínske vlaky po trase Transsibírskej Magistrály

V prípade, že sa rozhodnete pokračovať do Pekingu, alebo ďalej po Číne, uvádzam druhy vlakov. Môjho sprievodcu Čínou nájdete tu.

  • Prvá trieda čínskeho vlaku sa podoba ruskému, avšak čistejšia a modernejšia. Každé kupé vrátane nižších tried má vlastnú klimatizáciu. Žiaľ, obvykle je však pustená na maximum, a tak som naposledy musel vopchať celú perinu do výduchu klimatizácie, aby sme v kupé nepomrzli. Prvá trieda má zvyčajne dve postele, no môže mať aj štyri.
  • Druhá trieda je to isté čo prvá, no má v kupé 6 posteli. Vlaky sú vyššie ako tie ruské, no aj napriek tomu je vzdialenosť medzi posteľami trochu menšia. Najmenšia je práve pri tej strednej posteli, a preto vám odporúčam spodnú alebo vrchnú posteľ. Pri vrchnej si však dajte pozor na klimatizáciu, ktorá má práve tam výduch.
  • Tretia trieda je sediaci vagón. Je to najlacnejšia forma dopravy, a preto aj najvyužívanejšia. Ak som vám predtým písal o sedacom vagóne v ruských vlakoch, čínske sú úplne iné.
    Predstavte si vagón plný tvrdých sedadiel, tri oproti trom alebo dve na dve, na ktorých sedia Číňania niekedy aj v dvojnásobnom počte. Niektorí ležia na zemi a spia, niektorí nemajú kúpené ani sedadlo, a tak sa prechádzajú po vagóne, hľadajúc miesto, kde by si sadli. Iní sedia na vlastných malých stoličkách všade, kde je aspoň 10 cm priestoru. Do toho všetkého sa miešajú všelijaké vône, pachy, zvuky rôznych mobilov alebo elektronických detských hračiek. Ak vám niekto niekedy opisoval ruské vlaky a pach sardiniek, v tretej triede čínskeho vlaku to rozhodne zažijete. (v ruských som to nikdy nezažil)
transsibirska magistrala vlak cina
Cestovanie v najlacnejšej triede čínskeho vlaku

Ako kúpiť lístok na Transsibírsku Magistrálu

Lístok na vlak je možné kúpiť online alebo osobne na staniciach. Lístok sa dá kúpiť 45 dní pred odchodom vlaku, a to len na jednu cestu. To znamená, ak budete robiť viac zastávok, tak si budete musieť zastávky naplánovať a lístky kúpiť dopredu. Stornovanie alebo vrátenie lístka je možné online.

Vlaky sú skoro vždy plné, takže ak budete cestovať v lete, určite si kúpte lístky dopredu cez internet. Vyhnete sa tak nekonečným radom na stanici a aj možnému sklamaniu v prípade, že váš vlak bude vypredaný. 

V zime alebo mimo sezónu sa s kúpou lístkov nemusíte veľmi ponáhľať a ak si radi doprajete trocha flexibility, kľudne ich kúpte aj na stanici. Ideálne však aspoň jeden deň dopredu, aby lístky boli a aby ste si vo vlaku mohli zvoliť miesto, ktoré vám najviac vyhovuje. 

Aké miesto vo vlaku transsibírskej magistrály zvoliť

Odporúčam v strede vagóna, keďže tam je najmenší pohyb osôb. Tie sú aj vždy ako prvé vypredané. Blízko sprievodcu je ok, no môže tam byť hlučno a určite bude rušno. Blízko WC bude rušno určite a tiež vás môžu prekvapiť rôzne pachy, ako z WC tak aj z priestoru medzi vagónmi, keďže ten je často využívaný na fajčenie.

transsibirskamagistrala omsk
Železničná stanica v Omsk

Kde kúpiť lístok na Transsibírsku Magistrálu

Lístok online sa kupuje v ideálnom prípade len na oficiálnej stránke ruských železníc, a to tuto: https://pass.rzd.ru/main-pass/public/en Odkaz vedie priamo na anglickú verziu, dostupná je pravdaže aj ruská. 

Aktuálne to však bez VPN a ruskej kreditky nie je možné, a tak skúste alternatívu https://www.tutu.travel/poezda/ . Táto stránka však pripočítava servisný poplatok.

Pri kúpe lístka v Rusku nezabúdnite, že všetky vlaky v Rusku sú riadené moskovským časom. To znamená, že všade na staniciach je len moskovský čas. Dobre si preto svoju cestu prepočítajte. 

Koľko stojí lístok na Transsibírsku Magistrálu

Trasa Moskva – Irkutsk stojí približne 100 euro, pokiaľ sa pohybujeme v tých lacnejších triedach. Dvojnásobok tejto ceny bude, ak chcete isť trochu komfortnejšie.

Cestovanie po Rusku vlakom vychádza cenovo veľmi podobne, ako prepravovať sa Ruskom nizkonákladovými aerolinkami.

Vlaky v Mongolsku sú lacnejšie, no na výber je len druhá a tretia trieda.

Kde kúpiť lístok na vlaky v Mongolsku

V Mongolsku sa dá lístok kúpiť len osobne na stanici, a to na druhom poschodí naľavo od stanice v prípade, že kupujete lístok do Mongolska. Pre medzinárodný lístok treba zájsť ďalej.

mapa trasy pre listok v Mongolsku

Kde a ako kúpiť lístok na vlaky v Číne

Lístok v Číne sa kupuje osobne na stanici. Jeho dostupnosť a časy odchodov je však možné pozrieť na webovej stránke www.ctrip.com alebo v interaktívnej aplikácii cTrip. Nezabudnite ju však stiahnuť ešte pred vstupom do Číny, keďže Google vám v Číne nepôjde. 

Ak budete mať svoj vlak vybraný, napíšte si jeho číslo na papierik a podajte ho tetuške pri prepážke.

Akým jazykom komunikovať na Transsibírskej Magistrále

Transsibírska magistrála prechádza troma krajinami a v každej sa hovorí iným jazykom. Vo všeobecnosti sa všade dorozumiete angličtinou, no ak máte aké také základy ruštiny, dôjdete ešte ďalej.
Ruština vám však bude otvárať dvere len v Rusku. V Mongolsku je to s ruštinou veľmi biedne a ja som v podstate nestretol jedného človeka, ktorý by bol schopný so mnou ako tak rusky konverzovať.

Naopak angličtina je tam celkom vítaná, takže v Ulánbátare sa s ňou bez problémov dohovoríte a aj mimo, v odľahlých oblastiach je to oveľa lepšie s angličtinou než ruštinou. Nuž, Mongoli radšej sledujú americké TV než tie ruské.
Mne počas cestovanie Mongolskom dvere do júrt otvorila práve angličtina.

Prečítajte si tiež môjho sprievodcu cestovaním po Mongolsku

V Rusku sa mi naopak veľakrát stalo, že aj napriek plánu rozprávať s Rusmi po rusky, oni – pokiaľ vedeli – tak so mnou radšej trénovali ich angličtinu.
Ak teda rusky neviete a už sa nestíhate naučiť ani azbuku, tak nezúfajte. Vo všetkých mestách, ktorými Transsibírska magistrála prechádza, nájdete dvojjazyčné nápisy, a teda v ruštine aj v angličtine, takže orientácia je bezproblémová. Rovnako tak webová stránka na nákup lístkov je aj v angličtine a z pravidla na každej stanici je za prepážkou tetuška, ktorá rozpráva ako tak anglicky.

V Číne vám však nepomôže žiaden jazyk mimo čínštiny. Anglicky hovoriacich je zúfalo málo, a tí čo vedia 2 či 3 slová vám pravdepodobne budú chcieť len niečo predať. Peking a celá východná Čína je však s angličtinou veľmi dobre. Všade sú dvojjazyčné nápisy a aj celkom veľa ľudí vie anglicky, takže nie je problém sa tam orientovať.

Mimochodom, je dobre si zistiť, či sa na stanici nenachádza okienko s anglicky hovoriacou tetuškou. Aj keby ste jazyk danej krajiny ovládali, no pri výslovnosti či troche neistoty urobíte chybu, tetuška vás hneď pošle ku anglicky hovoriacemu okienku a odmietne sa ďalej rozprávať. To nemusí byť vždycky príjemné, hlavne v Číne, kde sa na lístok stojí v rade aj dve hodiny.

transsibirska magistrala budova stanice v krasnojasrk
Budova železničnej stanice v Krasnojarsk

Peniaze a platby v Rusku na Transsibírskej Magistrále

V Rusku sa oplatí vybaviť si miestnu kreditnú kartu, na ktorú možete vložiť vašu hotovosť, s ktorou musíte do Ruska prisť. Samozrejme sa všade dá tiež platiť v hotovosti a ruská karta nie je vyslovene nutná. Ak však chcete rezervovať hotely, listky na vlak online a letenky, tak sa bez nej nepohnete. Viac sa tomu venujem v článku Ako na cestovanie po Rusku v ťažkých časoch.

V Mongolsku a Číne viete peniaze vybrať z bankomatu. V Mongolsku zmeníte peniaze kdekoľvek na ulici, v Číne len v banke, a to konkrétne v Bank of China.

Jedlo vo vlaku Transsibírskej Magistrály

Odporúčam zobrať si dostatok vody a jedla. Ja preferujem ovsené vločky, kuskus a ľahké jedlá, ktoré sa dajú pripraviť len s vriacou vodou, no nezaťažujú moc črevá, pretože tie k svojej potrebujú pohyb, a ten vo vlaku moc mať nebudete.

V tomto ohľade je chlieb, syr a pečivo tá najhoršia voľba, no práve ním budete počas cesty pravidelne zaplavený od miestnych babušiek, ktoré na každej dlhšiej zastávke vôjdu do vlaku a ponúkať svoje pochutiny.

Na dlhších zastávkach, ktoré môžu mať aj hodinu, je možné urobiť rýchly nákup aj v staničnom bufete. Ten je síce umiestnený obvykle blízko trate, no ak tam nedobehnete prvý, budete mať čo robiť to stihnúť a cenovo sú tieto bufety tiež minimálne 2x predražené.

Internet vo vlaku Transsibírskej Magistrály

Internet vo vlaku nie je. Na staniciach sa môže objaviť, ale nespoliehal by som sa na to. Lepšie je zaobstarať si SIM kartu, čo je naštastie veľmi jednoduchý proces.

Ako kúpiť v Rusku SIM kartu

Predávajú ju všade na staniciach a malých obchodoch roztrúsených po meste. Proces kúpy je jednoduchý, treba však ukázať pas a niekde je nutná aj fotografia, ktorú si oni sami urobia. Operátora odporúčam Beeline alebo MTS.

Sim karta platí v celom Rusku a očakávajte nizku cenu. Ja som naposledy platil 6 euro za neobmedzené dáta na 30 dní.

rusko momentka
Momentka z Krasnojarsku

Ďalšie informácie 💬

Ak budete Transibírsku Magistrálu začínať v Rusku, prečítajte si kompletného sprievodcu, ktorý som pre Rusko napísal Ako na cestovanie po Rusku v ťažkých časoch. Ak sa vyberiete aj do Mongolska, iste sa vám hodí môj článok Ako precestovať Mongolsko a rovnako informačne nabitý článok je na tomto blogu napísaný aj o Číne – Ako na cestovanie do Číny.

Moje cestopisy a články o susedných krajinách

Najnovšie články o cestovaní


od