Spanie v aute, ktoré zažilo obrovský boom v časoch koróny, sa dnes stále teší veľkej obľube. Môže sa to najmä kontakt s prírodou v komforte svojho auta, ktorú táto aktivita prináša.
Dodávky, kempovacie autá vynecháme, a v tomto článku sa zameriame hlavne na spanie v obyčajnom aute.
Obsah
Moje skúsenosti so spaním v aute
Mám Škodu Octáviu prvej generácie, ktorú som prerobil na pohodlné spanie vo dvojici. Týmto autom v nasledovnej úprave som navštívil každú jednu európsku krajinu, od hraníc Maroka, cez Nordkapp až do Gruzínska. Úprava auta bola veľmi jednoduchá a s menším prispôsobením je ju možné aplikovať na akékoľvek auto vo verzii kombi.
Ako upraviť auto na spanie
Vyberieme zadné sedadlá. Operadlá sklopíme na doraz. Vznikne nám skoro rovina, ktorá však môže mať pri niektorých autách odskok (Octavia má až 3cm). Ten vyrovnáme preglejkou, na ktorej koniec dáme železné L-ká. Ich konce sa zafixujú dosku o hranu odskoku karosérie tak, aby sa doska nezošmykla.
Operadlá je potom možné vrátiť do spätnej polohy spolu so sedadlami a dosku takto voziť v kufri vždy so sebou.
Kliknutím ukázať schému postele do Octavie
Tip: Na podlahu pod sklopené operadlá je vhodné dať niečo mäkké, aby sa Vám neprederavilo čalúnenie o úchyt sedadla, keď bude sklopené operadlo zaťažené.
Ak chceme dosiahnuť dĺžku postele cez 190 cm a pohodlné spanie v aute, potrebujeme ešte plochu zväčšiť ďalšou menšou doskou. Tú položíme medzi sklopené operadlá hlavy a koniec lakťovej opierky. Bude teda držať položená na troch bodoch. Je to dostačujúce.
Tretiu dosku, počas doby, kedy posteľ nepotrebujeme, môžeme odložiť pod hlavnú dosku v kufri. Vďaka 3 cm medzere nám medzi ňou a karosériou vzniká dostatočný priestor, aj na karimatku.
V Octavii nám takto vzniká postel o rozmeroch 2,1m dĺžky a 1,5m šírky pri dverách a 1m v kufri.
- Menšia doska, ktorú uložíme na zadné časti opierok hlavy a zaprieme ju o lakťovú opierku v strede auta. Ak lakťovú opierku nemáme, tak je nutné vybudovať podstavec, napríklad zo závitovej tyče.
- Sklopené operadlo zadného sedadla
- Hlavná preglejka vyššie uvedených rozmerov
- Zvyšný priestor medzi koncom hlavnej preglejky a kufrovými dverami. Octavia, ako aj väčšina áut, má v tomto bode prístup k rezerve, ktorý odporúčam nechať voľný.
- L-ko, ktorým hlavnú preglejku zafixujeme za konštrukciu karosérie (odskoku), aby sa nezošmykla dole do kufra.
Spacia zástavba na spanie v aute🧷️
Ak máte vyššie auto ako Sharan, Alhambra, alebo Caddy, tak má zmysel budovať takúto zástavbu pod posteľ. Do nižších áut by som to však nerobil kvôli komfortu spania (a iných posteľných aktivít). Moja Octávia má od výroby dvojitú podlahu, ktorá po sklopení zadných sedadiel vytvára v kufri úplnú rovinu, no takéto spanie v aute mi nevyhovovalo. Tiež, spať pri miernom náklone má svoje výhody. Viete tak vykompenzovať nerovnosti terénu bez podkladania kolíkov a je to vraj aj zdravšie.
Spanie a práca v aute
Keďže často pracujem na počítači, chcel som si prispôsobiť auto tak, aby som mohol pohodlne a kdekoľvek pracovať. Sedadlo vodiča je tiež mimoriadne pohodlné kreslo aj na dlhé sedenie, takže tento fakt som plánoval využiť.
Spanie v aute a elektrická energia🔋
Odporúčam kúpiť na namontovať najväčší možný akumulátor, ktorý do vášho auta vôjde. Solárny systém je tiež možnosť, no flexibilné panely dlho nevydržia a voziť v aute pevný panel nie je kvôli obmedzenému miestu dobrý nápad.
My spíme v aute hlavne preto, lebo nám to dovoľuje rýchlo sa presúvať. Každá noc je teda na inom mieste a počas presunu sa akumulátor stihne bez problémov nabiť. Na 230V spotrebiče používam klasický menič, no spotrebiče dennej potreby sú u nás všetky na 12V alebo USB-C.
Ak spím v kempe, tak mám pripravenú predlžovaciu šnúru s kempingovou redukciou.
Čím kúriť počas spania v aute
Existuje niekoľko variant, ako interiér auta udržať v teple
Naftové teplovzdušné kúrenie
Naftové teplovzdušné kúrenie, tak zvaný bufík, už nie je tak finančne nedostupná položka ako kedysi, a to hlavne kvôli variantám z Číny, ktoré sa dajú zohnať už od 100 euro. Montáž vyžaduje istú zručnosť, no nie je to nič náročné a mne sa takéto 3kw kúrenie podarilo úspešne namontovať pod tapacír do kufra Octavie 1.
Kúrenie je napojené priamo na nádrž, výfuk je zvedený dole pod auto a naftovú pumpu som obalil do hrubého molitanu, uzavrel do plastovej elektrikárskej krabičky a tú následne ešte raz obalil hrubým molitanom, aby jej vibrácie boli čo najmenej rušivé.
Kúrenie mi takto funguje už 3 roky, Odporúčam však hlásič kysličníka uhoľnatého, ktorý treba umiestniť niekde dole, napríklad položiť na podlahu počas spania.
Elektrické kúrenie v aute
Vykúriť nezateplený priestor auta elektrinou z akumulátora je mimoriadne nehospodárne, a teda dlho by nefungovalo. Iná situácia však nastáva v kempe, keď máme k dispozícii elektrickú zásuvku. V takom prípade nie je nutné počúvať búchanie naftovej pumpy a postačí malý 600w konvektor.
Elektrické 12v deky na kúrenie spacieho povrchu
Napriek tomu, že vykurovať vzduch elektrickou energiou z akumulátora auta je nezmysel, ak nemáme možnosti na vyššie uvedené riešenia, tak môžeme použiť elektrické deky na 12v. Tie narábajú s elektrickou energiou výrazne hospodárnejšie, takže ich môžeme mať pripojené na auto zásuvku cez zabudovaný termostat aj celú noc.
Úložný priestor pre pohodlné spanie v aute
Ak máte vyššie auto, tak spacia zástavba pod posteľou dáva zmysel. Väčšina kombíkov je však nízka, a tak, ak si nechceme krájať z pohodlia, musíme nájsť iný spôsob, ako naše veci uložiť.
Ak jazdíte v aute dvaja, maximálne traja, môžete vyskúšať následovné:
Stačí nájsť na vrakovisku širokú časť operadla zadného sedadla, z ktorej vyrežete všetok molitan. Ostane vám teda len železná výstuha, ktorá ale presne zapasuje do držiaka operadla. Takto máte vlastne istý druh otváracej spacej zástavby, lebo medzi operadlo a podlahu auta (teda priestor, ktorá bol pred tým zaplnený molitanom a čalúnením) vám vôjde v celku dosť oblečenia a podobne.
Ďalší úložný priestor nám vznikne, ak zateplíme zadné okná za céčkovým stĺpikom a vyplníme ich jednoduchými drôtenými poličkami. Takéto riešenie je však vhodné len na spanie v aute a nie na cestnú premávku, keďže neskúsenému šoférovi môže obmedzovať výhľad z vozidla. Postupujte uvážene.
Aplikácie pre pohodlné spanie v aute
Existuje mnoho aplikácií na cestovanie, no pre pohodlné spanie v aute odporúčam Park4Night. Nájdete v nej rôzne body záujmu, miesta kde je možné bezpečne zaparkovať a prespať + hodnotenia a komentáre od ďalších spáčov.
Typy pre pohodlné a bezpečné spanie v aute na divoko⛺
- Je vhodné mať vzadu tmavé sklá.
- Auto počas spania neparkujeme na odľahlých miestach. Sú síce romantické, ale v prípade problémov sa budeme musieť spoľahnúť len na seba. Mierny ruch pri vedľajšej ceste je dostatočný.
- Ideálne je, ak si vieme všetko na spanie, hygienu atď. pripraviť na jednom mieste a potom sa presunúť na druhé miesto, kde budeme len spať. Nie vždy je vhodné, aby prípadní susedia vedeli, že sa v aute spí.
Ďalšie informácie 💬
Spali ste niekedy v aute alebo sa na to ešte len chystáte ?
Podeľte sa so svojimi skúsenosťami v komentároch! ✍️
Ďalšie zaujímavé články
- Rumunský roadtrip 🚘
- Roadtrip po Baltických krajinách, alebo čo môžete vidieť v Litve, Lotyšsku a Estónskom národnom parku Soomaa
Pridaj komentár